środa, 28 grudnia 2011

Nowy Dom

Pragnienie nowego domu jest w nas wszystkich.
Miałem ostatnio do czynienia z nowymi domami poczynając od "marzeń" właścicieli poprzez projekt architektoniczny, projekty branżowe wykonywane przez projektantów instalacji do ekip budowlanych i instalacyjnych.
Czego pragnie właściciel domu - to jest dla mnie nadal zagadką. Jednak czasami pragnienia i marzenia ograniczone są kwotą jaką dysponuje taki człowiek.
Nie budowałem własnego domu więc nie jestem w stanie opisać emocji jakie temu procesowi towarzyszą i może dobrze bo mogę na spokojnie opisać rzeczy na które należy zwrócić uwagę od strony technicznej i ekonomicznej.
Jak ja zaczął bym budowę nowego domu.
Zaczął bym od wyboru miejsca na działkę. Okolica i otoczenie jest bardzo ważne w końcu chcemy spędzić w tym miejscu następne 30-40 lat.
A od strony technicznej to ważne jest :

  • usytuowanie terenu
  • kierunki świata
  • rodzaj gruntu
  • może jeszcze w przyszłości coś tu dopiszę
Następnie projekt budynku.
I tutaj to się dopiero zaczyna. Dostępna jest nie zliczona liczba "gotowych projektów" i głównie zaczynamy od inspiracji jak ma wyglądać nasz dom. Ja sam przejrzałem "kilka" katalogów takich projektów domów i znalazłem może dwa które odpowiadały by zaspokoiły moje potrzeby.
Dlatego moja sugestia - wizyta w biurze architektonicznym i własny projekt domu.
Dlaczego ponieważ taki projekt będzie odpowiadał wszystkim potrzebom.
Jednak zanim odwiedzimy architekta obejrzyjmy kilka domów lub mieszkań i podpatrzmy jak to zrobili inni i zapytajmy o błędy jakie popełnili lub co chcieli by zmienić. Wiem że każdy będzie chciał się pochwalić własnymi osiągnięciami lub sukcesami a porażki schować do "szafy".
Dlatego uważam że bardzo ważną osobą będzie "koordynator" - zadaniem takiej osoby powinno być określenie potrzeb i wymagań inwestora i przełożeniem tego na projekt budynku oraz instalacji.

Nie sądziłem że taka prosta sprawa jak budowa domu będzie wymagać omówienia tylu aspektów.


Mariusz Adamczyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz